Nytt album ”Nåväl” – 22 april

Senast vi hörde ny musik från Caroline af Ugglas var 2013 med albumet “Jag har katten”, där Melodifestivalbidraget “Hon har inte” fanns med. I vår är Caroline tillbaka, den 22 april är det dags för ett nytt albumsläpp som Caroline själv beskriver som ”mindre poppigt, mera rootsigt, mer gitarrer och mycket mer tyngd”.

På den nya skivan, som bär namnet “Nåväl” har Caroline bytt kreatörsroll med vapendragaren och producenten Heinz Liljedahl. Caroline står nu för produktionen och har för första gången lämnat över även textskrivandet till Heinz som tidigare enbart komponerat musik.

“Jag är skitnöjd”, säger Caroline. “Texterna sticker ut på ett helt annat sätt i och med att Heinz äntligen fått komma till tals. Sen tycker jag att det är väldigt kul att texterna är politiska. När dom kom från min penna var dom mest kärlekspolitiska. Nu har jag inget mer att säga om kärlek. Nu kommer vardagsflosklerna i liljedahlsk tappning. Det här är vardagspolitik!”.

Den musikerglädje och känsla av magi som uppstår när musiker möts och verkligen gillar det dom gör tillsammans hoppas Caroline af Ugglas hörs i det nya materialet. På albumet medverkar: Johan Lindström (gitarr), Mattias Torell (gitarr), Mikael Fall (munspel), Sven Lindvall (bas) och Andreas Dahlbäck (trummor). Även Johan Håkansson (trummor) medverkar på tre spår.

Jag har katten

Albumrelease 6 mNyheter_Kattbildars 2013

 

Med sitt nya album har Caroline af Ugglas gjort sin egen ”Exile On Main Street”. Liksom Rolling Stones legendariska dubbel, som spelades in i Keith Richards hyrda villa på Rivieran, är den nya skivan inspelad hemma hos Caroline i Kungsängen utanför Stockholm.
– Fast på kortare tid och med renare leverne, säger Caroline och skrattar.

Under en dryg vecka bodde alla musiker ute hos Caroline och maken och producenten Heinz Liljedahl. Mellan tio på förmiddagen och två på natten spelade de in.
– Det är då det händer roliga saker, säger Heinz. I och med att vi spelade in i vår egen studio slapp vi den tickande studioklockan. Vi tilläts gå in i en bubbla och koncentrera oss på att skapa bra musik. I stället för droger och sprit såg vi till att det fanns hummer och god mat hela tiden så det blev fest när vi åt! Naturligtvis blev det en och annan klunk vin också.

Det fungerade. Resultatet är en nyfiket krängande och svängande CD full av spännande musikaliska infall som Sven Lindvalls tuba, ett svängigt Stones-gung, orientaliskt färgade stråkar eller Jonas Kullhammars tvärflöjt och liksom Stones’ klassiker har musiken stadiga rötter i röjig rock, smart pop, livsbejakande gospel och sugande soul.

– Vi hade väldigt roligt när vi spelade in plattan, säger Caroline. Det var väldigt mycket instrument. Vi testade nya saker, bara släppte allt. För en gångs skull tänkte vi så lite som möjligt – och lät låtarna tala! Jag älskar tårdrypande ballader, men nu är jag inne i en period där jag vill att det ska svänga lite mer. Det räcker med två eller tre gnällballader per platta.

Förutom järngänget – Mattias Torell, gitarr, Sven Lindvall, bas, David Nyström, keyboards och Andreas Dahlbäck, trummor – medverkar Jonas Kullhammar på sax och flöjt och Nils Jansson, trumpet. Erik Arvinder står för snygga stråkarr och Magnus Frykberg har bidragit mede loopar och extra trummor.

Jag har katten 2013

En ballad där tårarna faller i strid ström är Melodifestival-låten ”Hon har inte”.
– Det är mycket hjärta och smärta, en sådan där ballad där folk verkligen känner igen mig…

När man lyssnar på ”Allting är så mycket bättre här” är det lätt att få en känsla av att också Caroline mår bättre. Det är inte så mycket sorg, smärta och längtan utan mer styrka och stolthet i texterna.

– Jaaa, säger Caroline tveksamt. Eller så mår jag sämre och måste måla upp en mer positiv bild av mig själv. Eller så är det mina vänner som mår bättre och har slutat gnälla – jag får mycket av min inspiration från deras liv.

Men det finns också låtar hämtade direkt från hennes eget liv, som ”Vi somnade”, som hon skrivit tillsammans med Heinz.
Man får inte somna utan att säga förlåt, det fick jag lära mig av min mamma för länge längesedan. Börjar man somna utan att göra det, och gör det för många gånger, så tror jag det är livsfarligt! Man måste jobba för att hålla kärleken vid liv och ha ett bra förhållande. Det är så lätt att glömma de där vardagliga, men viktiga sakerna jag skriver om… sen är det väl inte alltid jag lever som jag skriver – men jag försöker i alla fall!
Hon skrattar.

Carolines mamma, sångpedagogen Yvonne af Ugglas, dyker också upp i den gospelsvängiga ”Mamma”.
– Sedan jag blev mamma själv spelar hon inte lika stor roll, säger Caroline. Men Gud vad jag har ringt till mamma! Och händer det något ringer jag fortfarande till mamma! Heinz först, sen mamma och min syster! Och när jag mår illa och kräks gråter jag fortfarande efter ”mamma” – jag blir som ett barn!

Jakten på grönare gräs, ofta i form av pengar, är ämnet för ”Mera pengar”, en av skivans rockigaste låtar, med ett komp inspirerat av Canned Heats gamla bluesklassiker ”Going Up the Country”. Två av låtarna, ”Egoistisk” och ”När orden tagit slut” kommer från Carolines tidigare plattor på engelska.

– När vi är ute och spelar frågar folk ofta efter de skivorna, men de är nästan omöjliga att få tag i, så jag tänkte att då gör jag två av de låtarna som folk frågar mest efter – fast på svenska. Jag älskar ju att tolka låtar –  och då kan jag lika gärna tolka mig själv!

Caroline får nästan alltid en färdig melodi med sång på låtsasspråk från Heinz. Hon lyssnar, hör något i låten, och skriver en svensk text. Ofta går det fort.
– ”Hon har inte”, låten till Melodifestivalen, gjorde jag på 20 minuter, precis som ”Snälla, snälla”. Men det finns andra låtar som kan ta flera veckor.

Alla texter utom en är skrivna i Carolines och Heinz hus i en liten bergsby 15 minuters väg från Marbella i Spanien.Näsduk
– Jag fick inte ihop några texter alls så länge jag var hemma, men när vi kom till Spanien lossnade allt.

När inte låtskrivandet funkar målar Caroline.
– Jag målar nästan varje dag. Jag har hållit på med det parallellt med musiken sedan jag var 20, men nu börjar det gå bra. Jag var med på Liljevalchs Vårsalongen och har haft flera utställningar där jag sålt det mesta jag gjort.

40-45.000 kr får du betala för en tavla av Caroline, som redan har utställningar planerade i Malmö, Göteborg, Halland, Stockholm och Gotland.

– Jag börjar känna mig stressad i och med att jag har deadlines att möta – men det är då det är på riktigt! Och jag tycker det är så jäkla kul att jag bara ler!